INTERMODÁLIS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSI KÖZPONT, DEBRECEN

Helyszín Debrecen
Megbízó Debrecen Város Önkormányzata
Alapterület 45 000 m2
Generál tervező MCXVI Építészműterem
Felelős vezető tervező Herczeg László
Építész tervezők Csaba Kata, Pintér Tamás János
Tervfázis Tervpályázat
Projekt év 2013.

Az 1850-es évek óta, a vasút megépítésétől kezdve, minden kor építészei keresték a Debreceni állomás karakterét, pozícióját a városon belül. A Piac utcától, mint városi főtengelytől és a végén álló Nagytemplomtól soha nem tudott függetlenedni az Petőfi tér és az állomás épülete. A ház formálásánál igyekeztünk a várost és tereit magába fogadni, a leszakadt városrészeket összekötni és a jelenlegi tradicionális beépítéshez alkalmazkodni. Ugyanakkor könnyen érthető, világos, jelszerű épületet létrehozni, ami asszociációkra késztet.

A házat a közlekedési csomópont fölé helyeztük. Az épületünk traktusait racionális szélességűre vettük, a közrezárt tér utas csarnok lett. A vasút felett nem csupán felüljárót, sokkal inkább utcát képzeltünk el, annak az irodaépülettel térfalat adtunk. Az épület négyszintes. A pinceszinten 600 férőhelyes P+R parkoló létesül. A földszint a motorizált közlekedés tere. Itt találhatóak a buszok, villamosok, vasúti peronok, taxik megállóhelyei. Az 1. emelet az utasok elosztótere, üzletekkel, kávézókkal és minden a közlekedést segítő szolgáltatással. A második emelet a kiszolgáló irodáké.

Az utcaszintről az épület virágszerű formája már nem érzékelhető. A végfalak erőteljesebb homlokzati hangsúlyokat kapnak. Az íves homlokzatok mély lamellás szerkesztése más-más nézőpontokból tömöríti, illetve áttetszővé teszi az épület képét.