INTERMODÁLIS CSOMÓPONT, ŐRMEZŐ

Helyszín Budapest, Őrmező
Megbízó BKK
Alapterület ‘A’ terület: 30 000 m2
‘B’ terület: 90 000 m2
Generál tervező MCXVI Építészműterem – TRENECON COWI Konzorcium
Felelős vezető tervező Herczeg László
Építész tervezők Csaba Kata, Hajdu Gábor, Pintér Tamás János, Újhelyi Katalin
Közlekedés TRENECON COWI – Keresztes Jenő
Tervfázis Tervpályázat, Megvétel
Projekt év 2013.

Metró végállomás és a nagy lakóterület városi alközpontot feltételez. A feladat azonban egy P+R parkoló és buszpályaudvar létesítése volt. Jelen pályázat fő kérdése ezért számunkra az volt, hogy a városszerkezeti adottságokat a lehető leginkább szinkronba hozzuk a kiírás alapvetően praktikus kívánalmaival. Hogyan képezhet városközpontot egy P+R parkoló és egy buszterminál?

A telek hasznosítását két ütemre osztottuk. Az első ütemben készült volna el az autóbusz terminál és a P+R parkolók. Önálló parkolóház létesítése helyett a buszterminál tetejét hasznosítottuk parkolóként, amely jelentős költségmegtakarítást jelenthet. A ház körüli terek az autóbusz forgalomnak lettek alárendelve. Gyalogosan a ház használata a föld alól zajlik és az épületbe vágott átrium köré szerveződik. A hűtött-fűtött és szellőztetett terminálépületet túlzásnak éreztük a nem megfelelő gazdasági környezet miatt. Ezért egy takarékosan megépíthető és üzemeltethető házat terveztünk, a tetején jelentős napelem parkkal, amely az elektromos buszok töltésére (is) használható.

A második ütemet a városi alközpont beépítése jelentette. Az új beépítés azonban nem lehet kizárólag monofunkciós, csak iroda. Vegyesen szállás, szolgáltatás, iroda és kulturális funkciók telepítendők ide. Elsődlegesen a lokális útirányok szabják fel a területet, így hagyományos utcás-teres elrendezés alakul ki, a terület tömbökre osztódik. Magasságban igazodtunk a környező lakótelep és kollégium tömbjéhez. A központ jelszerűségét és intenzitását erőteljes városias sűrűséggel értük el.