+ Březno Általános Iskola

Březno Általános Iskola

Helyszín Březno, Csehország
Kiíró Centre for Central European Architecture
Alapterület 4000 m2
Generál tervező MCXVI Építészműterem
Építész vezető tervező Herczeg László, Kálna Dávid
Építész tervezők Kiss Krisztián, Stahl Nóra
Tervfázis Megvétel – Nemzetközi tervpályázat
Tervezés éve 2025

Březno városa páratlan természeti környezetben fekszik, egykor virágzó bányavidéken. Az ipari múlt gazdasági fellendülést hozott, de a tájat és a városi szövetet jelentősen megterhelte. Az elmúlt években a város elkötelezetten dolgozik ezen sebek gyógyításán: zöldfelületek, patakpartok, parkok és rekreációs terek újulnak meg, újraépítve az ember és környezete közötti kapcsolatot. Az új iskola ebben a helyreállítási folyamatban szimbolikus szerepet tölt be – nem pusztán egy oktatási épület, hanem egy fenntartható jövőkép megtestesítője, ahol a fejlődés és a természeti környezet egymást támogatva működnek.

Az iskola bővítését a meglévő tornateremtől keletre, az óváros főterét és az új városrészt összekötő tengelyre szervezetük. Az így keletkező két épülettömeg funkcionális és léptékbeli egyensúlyban van. A jobb- és bal agyféltekeként működő szárnyak átlátható térstruktúrával biztosítanak barátságos és nyitott tanulási környezetet. Vízszintes és függőleges közlekedői az tervezési program primer funkcióit összekötő informális tanulási terek.

A két épületrészt a felső szinten egy híd kapcsolja össze. A híd egy olyan -klimatikus átriumnak keresztelt- átmeneti térben kerül kialakításra, amely mindkét épületrész lehetséges bővítményeként szolgál. A könnyűszerkezetes, üvegezett köztes tér nemcsak átjáró, hanem a projekt szíve: városi nappali, télikert, szabadtéri tanterem, rendezvénytér vagy épp játszóház.

A teljes iskolai működés függetleníthető e térről, mely tanítási tevékenységgel párhuzamos foglalkozásokat tesz lehetővé az év bármely napján. Jellemző használata azonban az egyes iskolai főfunkciók kiterjedésének helyet adó puffer minőségében nyilvánul meg: aula, könyvtár, kantin, büfé funkciók a klimatikus átriummal összenyitva többszörös méretű multifunkcionális térré bővülnek, melyek a racionális kompakt alaprajzi szervezésen túl tudatosan csökkentik az épület energetikai lábnyomát. A tér passzív hőhasznosítást tesz lehetővé. Az éghajlati övre jellemző legnagyobb hidegben is a hermetikusan záródó üvegház a napsütés és az épület hővesztesége révén +10°C körüli hőmérsékletet megtartására képes, alternatív iskolaudvarként működve a hűvös, csapadékos napokon. Nyáron a fűrészfogas tető árnyékolórendszere és nyitásmechanizmusa működésbe lép. Kürtőhatást segítő kialakítása a ventiláció révén természetes légmozgást biztosít az iskola tereiben.