+ Březno Általános Iskola
Helyszín | Březno, Csehország |
Kiíró | Centre for Central European Architecture |
Alapterület | 4000 m2 |
Generál tervező | MCXVI Építészműterem |
Építész vezető tervező | Herczeg László, Kálna Dávid |
Építész tervezők | Kiss Krisztián, Stahl Nóra |
Tervfázis | Megvétel – Nemzetközi tervpályázat |
Tervezés éve | 2025 |
Březno városa páratlan természeti környezetben fekszik, egykor virágzó bányavidéken. Az ipari múlt gazdasági fellendülést hozott, de a tájat és a városi szövetet jelentősen megterhelte. Az elmúlt években a város elkötelezetten dolgozik ezen sebek gyógyításán: zöldfelületek, patakpartok, parkok és rekreációs terek újulnak meg, újraépítve az ember és környezete közötti kapcsolatot. Az új iskola ebben a helyreállítási folyamatban szimbolikus szerepet tölt be – nem pusztán egy oktatási épület, hanem egy fenntartható jövőkép megtestesítője, ahol a fejlődés és a természeti környezet egymást támogatva működnek.
Az iskola bővítését a meglévő tornateremtől keletre, az óváros főterét és az új városrészt összekötő tengelyre szervezetük. Az így keletkező két épülettömeg funkcionális és léptékbeli egyensúlyban van. A jobb- és bal agyféltekeként működő szárnyak átlátható térstruktúrával biztosítanak barátságos és nyitott tanulási környezetet. Vízszintes és függőleges közlekedői az tervezési program primer funkcióit összekötő informális tanulási terek.
A két épületrészt a felső szinten egy híd kapcsolja össze. A híd egy olyan -klimatikus átriumnak keresztelt- átmeneti térben kerül kialakításra, amely mindkét épületrész lehetséges bővítményeként szolgál. A könnyűszerkezetes, üvegezett köztes tér nemcsak átjáró, hanem a projekt szíve: városi nappali, télikert, szabadtéri tanterem, rendezvénytér vagy épp játszóház.
A teljes iskolai működés függetleníthető e térről, mely tanítási tevékenységgel párhuzamos foglalkozásokat tesz lehetővé az év bármely napján. Jellemző használata azonban az egyes iskolai főfunkciók kiterjedésének helyet adó puffer minőségében nyilvánul meg: aula, könyvtár, kantin, büfé funkciók a klimatikus átriummal összenyitva többszörös méretű multifunkcionális térré bővülnek, melyek a racionális kompakt alaprajzi szervezésen túl tudatosan csökkentik az épület energetikai lábnyomát. A tér passzív hőhasznosítást tesz lehetővé. Az éghajlati övre jellemző legnagyobb hidegben is a hermetikusan záródó üvegház a napsütés és az épület hővesztesége révén +10°C körüli hőmérsékletet megtartására képes, alternatív iskolaudvarként működve a hűvös, csapadékos napokon. Nyáron a fűrészfogas tető árnyékolórendszere és nyitásmechanizmusa működésbe lép. Kürtőhatást segítő kialakítása a ventiláció révén természetes légmozgást biztosít az iskola tereiben.