+ PETŐFI SÁNDOR KULTURÁLIS KÖZPONT, KISKŐRÖS

Petőfi Sándor Kulturális Központ

Helyszín Kiskőrös
Kiíró Építési és Közlekedési Minisztérium
Alapterület 10 315 m2
Generál tervező MCXVI Építészműterem
Építész vezető tervező Herczeg László, Szokolyai Gábor
Építész tervezők Czirják Bence, Kálna Dávid, Hegymegi Julia, Stahl Nóra, Suri Sára
Tájépítészet 4d tájépítész iroda
Képzőművészeti alkotás Boros Miklós János
Tervfázis Nyílt építészeti tervpályázat
Díj kiemelt megvétel
Tervezés éve 2024

Célunk a városközpont épített történetének továbbírása az épített és környezeti elemek átgondolt cseréjével, a minőség és fenntarthatóság emelésével, a közösség kialakult szellemi hálójának tiszteletben tartásával és lehető legkisebb megsértésével.

A Petőfi kultuszra a város, mint erőforrásra támaszkodik. Ennek térbeli megjelenése sok helyen jelenleg ellentmondásos. Van azonban a Petőfi hagyománynak egy fontos és védendő hagyatéka, ami nem a fizikai környezetben, hanem a közösség szellemi hálójának összetartó erejében mutatkozik meg. A kiskőrösi gyermekek nagyon korán találkoznak a Petőfi személyéhez kapcsolódó városformáló identitással. Ez a költészet és az irodalom, ezzel a kultúra felé fordítja érdeklődésüket, gyarapítja tudásukat. A városban nem véletlenül működik élő könyvtár vagy művelődési központ.

Tervünkkel kísérletet tettünk arra, hogy a korabeli tömb nyomán, a régi beépítésből néhány alapelvet rehabilitáljunk, egy használható, átjárható főtér és egy azt artikuláló új könyvtárépület lehelyezésével. A művelődési központ számára kijelölt területről könnyebb volt döntést hozni, onnan a volt pártházat elbontani. A pártház romos állapotú, sem építészeti minősége, sem szellemi öröksége nem adott megtartására alkalmas okot.

Az épületek megjelenése az Alföld, a Rónaság, mint kultúrtáj épített és táji eleminek nyelvét idézi meg. A házak léptéke felveszi a kisvárosias mértéket és magasságot. A környezetorientált gondolkodás jegyében a tartószerkezetek fából, clt és bsh elemekből épülnek fel. A homlokzatok és tetők a tágabb környezetben hagyománnyal rendelkező kerámia-borításúak. Nagy portálokkal, közvetlen környezetükkel erős vizuális kapcsolatba lépnek. A párkányok a szomszédos épületek vonalát veszik fel. A belsőkben dominánsan nyers fa szerkezetek és felületek jelennek meg. A könyvtárban nyersebb, hagyományosabb formálással, a kulturális központban letisztultabban, csak térelhatárolásként.

 

Képzőművészeti alkotás – Boros Miklós János

DIMENZIÓVÁLTÁS / PETŐFI 2024

sík – tér – idő

A költészet sajtja, hogy nem múló jellegű időben létezik. Egy költői kép jelen idejűvé válik a befogadás során. A szobraim valós térben és időben megjelenő képe, a szobrászi kép is jelen idejű. Állandósított jelen, „nem múló jellegű idő”, azaz gnómikus jelen.

Petőfi Sándor „tájképei” a versei, a költészete által állandó képpé váltak mindenkiben, aki egyszer találkozott velük. Az Alföld, a Szabadság, a természettel önazonos emberi gondolkodás megannyi metaforája mind élő kép, ami mindig láthatóvá válik, ahogy elolvassuk, vagy felidézzük írásait.

Hogyan léphetünk ki vagy be a képzőművészeti térbe? Milyen útjai, eszközei lehetnek egy gondolat szobrászati tárgyiasulásának? Talán nincs is messze ez a költői gondolkodástól. Ezekben a szobrokban sík, mint „alapanyag” kerül fókuszba. A néző a két és háromdimenzió határterületein járhat. A síkból a térbe; valamint az idő dimenzióját bevonva a pillanatnyiból az állandóba.

A róna, a síkság, az alföldi táj képe talán Petőfi soraival válhatnak mindenki számára plasztikusan érzékelhetővé, átélhetővé igazán. Egy kis szobrászi csavarral a célom az, hogy – Petőfi után szabadon – a sík, a síkság ezekben a szobrokban ne csak átvitt, hanem konkrét értelemben is plasztikus élményeket adhassanak mindazzal a finom líraisággal, amit magam is Petőfitől tanulhattam. A táj, a távlat, a végtelen perspektíva, és az abban kifürkészhető apró részeltek egyensúlyának megteremtése volt a célom úgy, hogy formájában kortárs, de technikájában hagyományos megoldást keressek. Épp úgy, mint ahogy korában Petőfi Sándor is – kortárs költőként – ragadta meg mindazt, ami fontos volt.

Mindkét szobor egy távlati, alföldi alapélményt kíván megidézni.  A vételen tér érzetét, ahol a kevés viszonyítási ponthoz képest mégis megtalálhatjuk magunkat. A kültéri szobor horizontális, míg a beltéri vertikális kiterjedésű. Közös vonásuk, hogy a térélményt relief-szerű, alacsony plasztikával érik el, amiben a nyitott kompozíció karakteres sziluettjei a meghatározóak. Egyszerű, tiszta, alföldi, távlati térélmény létrehozása a szándékom, ami egy pillanatra az állandóság hatását keltheti a nézőben. Anyagát tekintve viaszveszejtéssel öntött bronz, rozsdamentes acél belső vázzal. Méreteiket tekintve: kültér: kb.230x450x50 cm, beltér: kb.130x220x30 cm